Sterke partners in tanktransport: RMI & SL Logistics

Sterke partners in tanktransport: RMI & SL Logistics

9 december 2025

“Vanaf het moment dat ik kon lopen, wist ik dat ik vrachtwagen- chauffeur wilde worden.”

Sommige ondernemers worden gedreven door cijfers, anderen door kansen. Maar bij Kurt van Gijsel begon het allemaal met één ding: een grote passie voor vrachtwagens. Al vanaf jonge leeftijd wist hij dat hij chauffeur wilde worden. Meerijden met de buurman in schoolvakanties en een vader die vrachtwagenchauffeur was, het zit in zijn DNA.

 

Op zijn 19e stapte Kurt vol enthousiasme de vrachtwagen in. Zeven jaar reed hij als zelfstandige voor zijn vader, waarna hij in 1999 zijn eenmanszaak Kurt van Gijsel startte. Sindsdien is hij blijven ondernemen en bouwen. Vanuit zijn eigen erf, waar nog altijd het kantoor staat, bouwde hij alles in een rap tempo.

 

Kurt is direct, eerlijk en vriendelijk, met een groot doorzettingsvermogen dat hem door alle fases van het ondernemerschap heeft geholpen. Zijn vrouw Sofie verdient volgens hem “een standbeeld” voor alles wat ze achter de schermen mogelijk maakt. Ook naar zijn zoon Devlin kijkt hij met veel bewondering. Zij zijn, zoals Kurt zelf zegt, zijn grootste inspiratiebronnen.

Van eigen rijder naar ondernemer

Na 16 jaar als vrachtwagenchauffeur kreeg Kurt in 2008 de kans om als zelfstandige planner aan de slag te gaan bij een transportbedrijf. Een belangrijke mijlpaal en het moment waarop de samenwerking met RMI begon. Inmiddels werken we al 17 jaar met veel plezier samen. Datzelfde jaar heeft hij zijn eerste chauffeur in dienst genomen bij KVG Trans.

 

Na drie jaar als planner besloot Kurt hiermee te stoppen waardoor hij de kans kreeg om te groeien als ondernemer. In de jaren daarna bouwde hij zijn bedrijf verder uit, van één vrachtwagen naar een complete vloot. Tussen 2011 en 2015 groeide het bedrijf naar 16 trucks, 25 charters en 60 opleggers. De snelle groei vroeg veel van hem, waardoor hij uiteindelijk een stap terug deed en een groot deel van het bedrijf verkocht.

De start van SL Logistics

In 2018 begon een nieuw hoofdstuk: SL Logistics. Kurt en Sofie kregen de ruimte om opnieuw een eigen bedrijf op te bouwen. Oorspronkelijk was het idee om klein te blijven, met maximaal vijf vrachtwagens.

 

Door omstandigheden groeide SL Logistics in 2020 echter meteen door naar elf trucks en vanaf dat moment ging het weer snel. Vandaag telt SL Logistics 22 eigen vrachtwagens en zo’n 60 charters, met twee parkings en een eigen garage in Antwerpen. Het succes is mede te danken aan een team dat elke dag keihard werkt. Devlin speelt een belangrijke rol in de administratie en facturatie, terwijl Sofie zich richt op personeelszaken en de planning ondersteunt waar nodig.

“We willen altijd heel graag een oplossing vinden, maar het wordt tegenwoordig steeds lastiger.”

Specialist in tanktransport

SL Logistics is gespecialiseerd in het vervoeren, laden en lossen van tankcontainers. Daarnaast zijn ze GDP-gecertificeerd voor het transport van medicijnen in reefercontainers, met of zonder genset op het chassis. Ze investeren continu in modern materieel: goed onderhouden trucks, chassis met bandendruksysteem en equipment die zowel chauffeurs aantrekt als klanten vertrouwen geeft. Service is daarbij een belangrijke pijler. Het team probeert klanten altijd een passende oplossing te bieden, al wordt dat door congestie, wachttijden en regelgeving steeds uitdagender.

 

SL Logistics staat ook bekend om zijn oog voor detail. Dat zie je niet alleen terug in de kwaliteit van het werk, maar zelfs in de kentekens van de vrachtwagens: subtiele verwijzingen naar vloeistoffen, zoals Liquidi, Liquid of Liquida. Het is typisch Kurt; een perfectionist met passie voor het vak.

Een langdurige samenwerking

Hoe het begon

In 2008 kwam Kurt via zijn rol als planner in contact met RMI. Sindsdien is er niet alleen een samenwerking, maar ook een hechte verstandhouding opgebouwd. “We hebben al heel veel plezier met elkaar gemaakt,” zegt Kurt.

 

Hoe we elkaar aanvullen

De samenwerking verloopt al jaren prettig. Er wordt open gecommuniceerd en er is ruimte voor discussie, wat een partnership alleen maar sterker maakt. Omdat beide planningsteams precies weten wat ze van elkaar verwachten, kunnen we elkaar goed ondersteunen in dagelijks werk en in uitdagende situaties. Zo functioneren we als één team om onze klanten de beste service te bieden.

 

Bijzondere projecten

Door de jaren heen hebben we aan verschillende bijzondere projecten gewerkt. Een voorbeeld dat eruit springt, is het project met Acetic Anhydride Drug Precursors, van Vopak Antwerpen naar Arnhem. Toen een tankcontainer werd gestolen, kwam de klant samen met Marco Broersen de beveiliging van de parking in Antwerpen controleren, met positief resultaat. Dat was voor alle partijen een bevestiging van de veiligheid, betrouwbaarheid en samenwerking.

 

Ook bij testlossingen van verwarmde producten werken we nauw samen. Daarbij zijn er mensen van RMI aanwezig om te zien of alles goed verloopt en houden we elkaar continu op de hoogte. Dat werkt prettig voor beide partijen.

Vooruitkijken: uitdagingen en ambities

De transportsector staat onder druk. De chemische industrie verschuift naar Azië en duurzame alternatieven zijn op dit moment nog kostbaar. Toch blijft SL Logistics investeren: dit jaar kochten ze 11 nieuwe trucks en 8 chassis om de vloot modern te houden.

 

Innovatie blijft daarbij een speerpunt. Zo stappen ze over op het TMS-systeem Qargo om processen te verbeteren en verder te digitaliseren.

 

De jaren van groei werden beloond met de Gazellen-prijs: in 2024 voor snelst groeiende middelgrote transportbedrijf en in 2025 voor alle middelgrote bedrijven in Antwerpen en Vlaanderen. De komende jaren ligt de focus op stabiliteit en het behouden van kwaliteit.

Samen verder

De samenwerking tussen SL Logistics en RMI is gebouwd op vertrouwen, duidelijke communicatie en een gedeelde drive om klanten de beste service te bieden. Wat ons bindt, is dezelfde mentaliteit: aanpakken, meedenken en altijd dat extra stapje zetten.

 

Samen blijven we vooruitgaan, groeien en bouwen aan een sterke toekomst in tanktransport.